Projekti: Kannentiiviste, Osa 2
Osassa 1 pääsimme jo hyvään vauhtiin kannentiivisteen vaihtamisessa, nyt pitää vielä saattaa työ päätökseen joten jatketaan... |
|
Tässä minun tapauksessani kannentiivisteenä kokeillaan itse tehtyä täyskuparitiivistettä, joka on tehty vesileikkaamalla 1,5 mm kuparilevystä. Lohkontasopinta puhdistetaan huolellisesti, näytti jarryspray olevan hyvää tavaraa tuohon hommaan. Samalla puhdistetaan kierteet, ensin paineilmalla ja mieluusti vielä kierretapilla, jotta ovat varmasti puhtaat. | |
Liimasin kuparitiivisteen 3M Scotch-Weld DP490 [rakenteellinen epoxiliima] liimalla. Hieman tavanomaisempi tapa lienee VHT kannentiivisteliima (VHT Copper Gasket), joka on spray muodossa. Tätä kannattaa käyttää aivan tavallisenkin tiivisteen kanssa.
Huom !Älä käytä epoksiliimaa, jollet tiedä mitä olet tekemässä. |
|
Kansi pujoitetaan varovasti paikalleen, kannen pultit toki kannattaa ottaa uudesta pakasta. Laitoin tipan öljyä pultin kannan juureen ja sitten vain
oikeaan momenttiin ohjeen mukaisesti:
Kannenpultit vedetään aluksi momenttiin 15 Nm sitten 35 Nm, sen jälkeen +90 astetta. Odotellaan 10 minuuttia ja vedetään vielä kerran +90 astetta. Tee vaikka kynsilakalla merkki pultteihin niin näet asteet paremmin. Muista liimata alkuperäinen tiiviste, se lisää kestävyyttä. Itse laitoin hieman tiukemmalle, mutta monet sanovat ettei sillä olisi merkitystä, tiedä häntä. Kannen pulttien jälkeen nokka-akseli paikalleen, suosittelen laittamaan uudet pultit. Nokkapyörä pitäisi nyt saada asennettua ja kiristys momenttiin . Nokka-akseli taidetaan vetään momenttiin xxx Nm. Huom ! Venyvät pultit, joten kannattaa uusia. [TODO: nokka-pyörän momentti] |
|
Kuvasta näkee miten liima on levinnyt hyvin joka paikkaan kiristyksen jälkeen, Scotchin tuotteella työskentelyaika on 6 tuntia, joten kiirettä ei ole. Vaarana toki on, jotta tukkii jonkin öljykanavan tai jopa sylinterin. Onneksi liima on hieman pehmeätä, joten se antaa kyllä männälle periksi. Kannattaa kuitenkin pyöräyttää konetta heti kun se on mahdollista. | |
Asennetaan ketjunkiristin, joka kuvanmukaisesti täytetään öljyllä. Laita purkkiin moottoriöljyä siten, että ketjunkiristimen öljykanava peittyy ja painele hitaasti 6...10 kertaa kunnes alkaa tuntumaan vastusta. Muista se tiivisteprikka, kiristintä ei kannata laittaa liian tiukkaan, muutoin seuraavassa remontissa irroittaminen on aika hankalaa. | |
Nyt on hyvä aika tarkistaa ruiskutusennakko, kuvan asteluvusta ei kannata kovasti välittää.
7 mm Mynä Diesel pumppu: 15 ... 17 astetta EYKK |
|
|
|
|
|
Kuvissa näkyvät kolme 13 mm pulttia, jotka pitävät ruiskutuspumppua paikoillaan. Ajoituksessa löysää nämä pultit sekä pumpun toisessa päädyssä oleva
yksi 13 mm pultti, nyt pumppua pyörittämällä saat ajoituksen säädettyä hienosäädön (~2 astetta) puitteissa. Mikäli tarvitaan suurempi muutos ajoitukseen tulee pumppu vetää irti ja muuttaa pumpun akselia rattaan booreilla.
|
|
Tässä on ihan yleisluonteista kuvaa kun nokka-akseli on pois kuten myös esikammiot. Kuvassa näkyy hydrauliset venttiilinnostimet, mitään keinuvipuja ei ole tässä moottorityypissä.
[TODO: Esikammiotyökalun numero tähän] |
|
Kuvassa näkyy esikammio kiristysrenkaineen. Kiristysrenkaan momentti on nnn Nm, eli käytännössä niin tiukkaan kuin jaksaa vetää. Suutinhan tulee sitten taas tuohon kiristusrenkaan kierteeseen kiinni. Muistahan ottaa hehkut irti ennen esikammioiden irroittamista. Esikammion kyljessä olevasta aukosta työntyy hehkutulppa sisään. | |
Oli myös aika pestä ilmansuodatin, sopiva pesuväli lienee Suomen ilmastossa 10 ... 20 tkm. Kuva ei valehtele, liemi oli todella törkyistä. | |
Kuvassa näkyvät esikammioiden korotusrenkaat, joilla estetään männän osuminen kammioon tilanteessa, jossa kantta on plaanattu reilusti. Kysy tätä asiaa koneistajaltasi. Huomaa myös noin gramman painavien prikkojen sanoisinko suolainen hinta. | |
Esikammiot asennettuna ja suuttimien alle laitetaan aina uudet lämpöprikat, jotta suutin ei vuoda. Laita suuttimen kierteeseen vaseliinia. | |
Suuttimet paikoilleen ja laitetaan[TODO: momentti] momenttiin. | |
Maisemakuvaa projektista | |
Apumekaanikkoa jännitti yhtä paljon kuin päämekaanikkoakin.
Loppukokoonpano sujuikin tavalliseen tapaan, eli kun on varmistettu jakoketjun ja jaon oikeellisuus sekä ketjunkiristimen toimivuus asennellaan turboahdin paikoilleen. Vesiputkien ja kaikkien muidenkin O-renkaalla varustettujen liitosten tiivistämiseen sopii Hylomar Blue. Tuntuu että kaikki O-renkaat, olivat ne sitten vesi tai öljytiivisteinä vuotavat, mikäli ne on kertaalleen avattu. (Kannen edessä ja takana olevat vesiliitokset, ruiskutuspumpun mokkula, öljytikun liitos jne jne.) Tämän jälkeen moniurahihna sekä venttiilikoppa paikoilleen, jossa olevaa huohotusliitäntää kannattaa toki parantaa. Imusarja, ruiskutusputket ja muut mitä on irroiteltu laitetaan paikoilleen. Ennen starttia jätä ruiskutusputkien suuttimen puoleiset päät löysälle, noin pari kolme kierrosta ja vedä putket ylös. Starttaa kunnes suuttimen päät kostuvat polttoaineesta ja kiristä putket. Nyt se on valmis, ajetaan varovasti lämpimäksi. |