TDI: Suutinkärkien vaihtaminen (Klikkaa kuvia saadaksesi tarkemman kuvan)

Aluksi irroitellaan varovasti johdot ja paluuletkut, tässä yhteydessä paluuletkut tulee luonnollisesti uusia, Muutoinkin dieselmoottorin toiminnan kannalta mitään (ilma)vuotoja ei saa olla letkuissa. Usein vuoto on imupuolella, joten mitään nestevuotoja ei näy mutta moottori saa ilmaa ja ruiskutus on huono, jolloin kone pätkii ja sammuilee.

Suuttimen kiinnityspultti irti ja vetovasaralla nuksuttelemalla suutin irtoaa. Kannattaa harkita jos uusii yhden suuttimen kerrallaan ja käyttää moottoria aina hetken välillä jolloin suutin putki ilmaantuu helpommin.
Vetovasaraan tarvittava kierre ei ole mitenkään harvinainen eli se syntyy miljoonalaatikosta löytyvästä mutterista, olisiko ollut jopa M14.
Tässä kohtaa jo osan puhdistus, puhtaus on tärkein suutinremontissa. Suutin tukevasti rungostaan viilapenkkiin ja vaikkapa pulttipyssyllä mutteri auki.

Pura suutin varovasti puhtaan rievun päälle ja muista missä järjestyksessä osat olivat.

Uusi suutinkärki paikoillaan, runko pitää vetää momenttiin. Mikäli tätä tehtäisiin aikuisten oikeasti niin tässä vaiheessa suuttimelle tehtäisiin avautumispainetesti ja tarvittaessa säädettäisiin muuttamalla shimmiprikan paksuutta.

Itse jätin tuon väliin kun silloin ei vielä ollut kyseistä laitetta ja ihan hyvä tuosta autosta tule, paljon parempi kuin ennen remonttia.

Tähän vaihdettin suutinkärjet sekä säädettin ajoitus, nyt moottori käynnistyy säällä kuin säällä nikottelematta eikä tarvita piekiä hehkutuaikoja. Savutus väheni reilusti

Suuttimen ja kannen välissä on ns. tuliprikka joka tulee uusia. Jostakin syystä nämä tarvikeprikat olivat liian tiukat tuolle uudelle kärjelle.
Prikassa on nystyrät jotka jättävät ilmaraon kärjen ja prikan väliin. Pientä säätöä neulaviilalla ja homma oli hoidettu. Vuotoja ei ole ollut.
Siinä olisi muuten tuo hehkutulppa nyt mukavasti vaihdettavissa.

Yhdessä suuttimessa on sähköjohto, sen avulla moottorin ECU eli tietokone pystyy mittaamaan milloin ruiskutus alkaa, mittaus perustuu suuttimen sisällä tapahtuvaan neulan eli kärjen liikkeeseen, joka aikaansaadaan ruiskutuspumpun aiheuttamalla polttoeineen paineella.

ECU pystyy hitusen säätämään tuota ruiskutusennakkoa jotenkin säätämällä ruiskutuspumpulle menevää siirtopainetta tjms. mutta oleellista olisi saada sen mekaaninen ajoitus kohdilleen. Se tapahtuu joko merkkien avulla tai mieluiten tietokoneen avulla, jolloin tietokone mittaa siltä yhdeltä suuttimelta saatavaa signaalia, vertaa sitä kampiakselin tunnistimelta saatavaan ajoitukseen ja piirtää grafiikan reaaliaikaisesti näytölle. Siitä on helppo säätää ajoitus siten, että tietokoneella on kaikissa ajotilanteessa riittävä säätövara.