Audi A6: Ruiskutuspumpun hammashihnan vaihtaminen, ajoitus
(Klikkaa kuvia saadaksesi tarkemman kuvan)

Tässä moottorityypissä on tavallaan erikoisuutena hihnapyörä nokka-akselin molemmissa päissä, takimmainen hihnapyörä pyörittää jakajatyyppistä ruiskutuspumppua.

Aluksi pitäisi jälleen saada moottori yläkuolokohtaansa ykkössylinterin ollassa työtahdissa, merkinnät löytyvät yleensä nokka-akselin pyörältä sekä kampiakselin pyörältä.

Ruiskutuspumpulta pitäisi löytyä merkki, mikäli ajoitus on suunnilleen oikein voi merkin tehdä itsekkin. Tärkeintä on että pumppu ja nokka-akseli pysyvät suunnilleen oikeassa joituksessa siten, että auto vielä käynnistyy

Säätäminen tapahtuu löysäämällä ruiskutuspumpun hihnapyörää nokka-akselin takapäästä, jossa on kartiosovite ja säätämällä pyörää haluttuun suuntaan.

Hommassa tarvittaisiin jokin lukitustyökalu pitämään nokka-akselia paikoillaan ja toinen työkalu jolla voi pitää kartiossa kiinni olevaa hihnapyörää kohdillaan kun kiristää pultin-

Minulta ei oikein lödy neuvoja tuohon, mutta tein homma sopivilla metallitapeilla ja pitämällä avaimella kiinni toisesta päästä. Kannattaa toki harkita kunnollisten lukitustyökalujen valmistamista.

Vaihdoin taas kerran tuon jakoremmin tässä samassa yhteydessä.

Hihnan vaihdon jälkeen mikäli moottori sattuu vielä käynnistymään pitää kaivaa VAGCOM systeemi esille ja tarkistaa tietokoneella ajoitus. Tarvittaessa säädetään liu'uttamalla hihnapyörää.

Kannattaa löysätä pulttia ihan hitusen, pitää nokan etupuolen pyörää paikoillaan ja kääntää pumpun pyörää oikeaan suuntaan, jo ihan hitunen, millin osa siirtää kuvaajaa paljon VAGCOM näytöllä.

Teen tästä ajoituksen tarkistuksesta tarkemman videon kun katselen autoa seuraavan kerran tietokoneella.