Audi A6: Jakopään hammashihnan vaihtaminen
(Klikkaa kuvia saadaksesi tarkemman kuvan)

Tässä moottorityypissä on tavallaan erikoisuutena hihnapyörä nokka-akselin molemmissa päissä, takimmainen hihnapyörä pyörittää jakajatyyppistä ruiskutuspumppua. Jakohihnan vaihtamisen kannalta tuolla ei ole juurikaan merkitystä, mutta ruiskutuksen ajoitus olisi syytä tarkistaa jakohihnan vaihdon jälkeen.

Aluksi keula pitää purkaa ns. huoltoasentoon.
Irroitellaan flektiä kiinni pitävät kuusiopultit. Kuusiohylsy kannattaa aina napauttaa pultin päähän vasaralla, jolloin se menee varmasti pohjaan ja heerkistää pultin, pultin kannoista hiekat yms pois ruiskuttmalla irroitusöljyä ja paineilmaa.
Kuvassa on jotakin yksityöskohtaa keulalta, en enää muista mitä.
Kuvassa rikkoutunut hihnankiristin/iskunvaimennin. Törkeän kallis osa ja ei tahdo löytyä käytettynä
Pyöritä moottori yläkuolokohtaan ennen muoviosien irroitusta, merkki pitäisi löytyä kampiakselin pyörältä, nokka-akselilta sekä muoviosista
Seuraavaksi otetaan ns. kunkkupultti irti.
Moniurahihnan pyörä, värinän vaimennin, damperi tai miksi sitä haluaakin kutsua oli rikki. Oireena oli huono lataus, eli valo paloi tyhjäkäynnillä kun hihnapyörän ulkokehä luisti. Uusi osa tule Saksasta kohtuu hintaan.
Kahina joka kuului oli syntynyt tuosta pellistä, kannattaa pitää huolta, ettei hihna ala laahaamaan peltiin.
Nyt meillä on vielä jako paikoillaan, muoviosissa on nuolimerkkejä jotka osoittavat yläkuolokohdan, merkinnät voi vielä vahvistaa tushilla niin jako ei varmasti pääse menemään sekaisin.
Hihnan kiristin löysätään, sehän on hyvä jopa vaihtaa tässä yhteydessä ja uusi hihna pujotellaan paikoilleen. Huomaa että kiristinrullan pultissa pitäisi olla prikka rullan ja moottorin välissä, älä hukkaa sitä.
Hihnan kiristin pitäisi säätää momenttiavaimella paikoilleen, kääntämällä vasemmalle, momentista en ole varma. Omissa 1,8 bensa ja 2,5diesel moottoreissa olen tuon tehnyt ihan käsivaroilta samaan tyyliin kuin minkä tahansa hammashihnan. Ei liian kireälle, ei liian löysälle.
Kuvassa näkyy työkalu, jolla pidetään kampiakselia paikoillaan kun kuningaspultti kiristetään. Momentti on kova ja 90 astetta päälle. Punaista lukitetta kannattaa myös käyttää.
Lopuksi tuhrataan moniurahihnan kiristin paikoilleen.