Hammastangon vaihtaminen (23.2.2014)

Ei ole kovinkaan tavatonta että audissa tai muissakaan VAG konsernin 1990 luvun autoissa tulee ohjaustehostimen öljyt ulos hammastangon rikkouduttua. Tällöin moottoria ei kannata käyttää, jotta ohjaustehostimen pumppu ei vaurioidu.

Onneksi motonetista saa vaihto-osana kohtuuhintaan tehdaskunnostetun, josta maksetaan pantti ja vaihdon suoritettua pantin saa takaisin kunhan palauttaa vanhan hammastangon pakkauksessa, jossa uusi tuli.

Aluksi hammastangon päät irroitetaan. Jätä lukitusmutterit kohtaan jossa ne olivat alunperin.
Hammastankoja on paria erityyppiä ja autossa olevan mallin voi yrittää selvittää auton alta näkyvästä tyyppikilvestä. Auton alta löytyy myös yksi pultti joilla tanko on kiinni korissa.
Koko homman haastavin osuus on banjopulttien kiinnitys, kuvassa irroitetaan pultteja.
Ohjaamosta kojelaudan alta pitää luonnollisesti irroittaa ohjauspylvään ja hammastangon liitos. Käännä ratti keskelle ja pyri pitämään se siinä lopun remontin ajan. Avaa mutteri ja naputtele torxpultti pois paikaltaan, väännä tarvittaessa siten että liitos löystyy.

Moottoritilassa on kaksi pulttia, jotka pitävät hammastankoa kiinni, joitain muoveja joutuu purkamaan, ja mahdollisesti akun siirtämään pois tieltä. Lopulta hammastangon pitäisi mahta tulemaan pujottelemalla kuskin puolen pyörän kotelosta ulos.

Kuvassa näkyy vaihto-osana tullut tehdaskunnostettu hammastanko. Samalla kannattaa luonnollisesti vaihtaa myös raidetangon päät. Mittaa vanhan hammastangon raidetangon lukitusmuttereiden etäisyys ja laita uuteen tankon samaankohtaan, jolloin auraus on edes suunnilleen oikein.

Uutta hammastankoa asentaessa huolehdi, että se on keskellä kun asennus tapahtuu, katso vanhasta mallia.

Ennen kuin kiinnität hammastangon lopullisesti paikalleen laita banjopultit huulille, myöhemmin niiden saaminen kierteelle on aika mahdotonta. Öljyjen lisäämisen jälkeen pyöritä rattia ennen käynnistystä laidasta laitaan renkaiden ollessa viel ylhäällä, käynnistä moottori ja sama homma.