TDI: Jakajapumpun vuoto, syöttömäärän hienosäätäminen
(Klikkaa kuvia saadaksesi tarkemman kuvan)


Jakajapumpun vuoto

Jakajapumppu saattaa vuotaa dieseliä päällimmäisten kansien välistä tai nestepään O-renkaasta. Tässä työssä vaihdetaan kaksi jakajapumpun kannessa olevaa tiivistettä, joista pumppu vuosi reilusti.

Tiivistesarja sisältää kaikki pumpun tiivisteet. Sarjan numero: Bosch 2 467 010 003

Mikäli VCDS on käytettävissä tarkista ennen työhön ryhtymistä nämä syöttömäärään liittyvät tiedot. Valitse lohko engine, josta näet ECU:n näkemän syöttömäärän (IQ). Syöttömäärä kalibroidaan mekaanisesti liikuttamalla pumpun päällä olevaa kantta, jolloin vaikutetaan ECU:n saamaan mittaustulokseen. Varsinainen syöttömäärä suhteessa moottoriin menevään ilmamäärään on ohjelmoitu ECU:n ohjelmaan (syöttökarttoihin). Syöttömäärää voidaan lisäksi hieman kalibroida VCDS:n adaptointiarvolla.

Syöttömäärän adaptointiarvoon pääsemiseksi pitää VCDS ohjelmaan syöttää kirjautumiskoodi. Koodi vaihtelee hieman eri ECU versioissa. Tässä 1997/2.5TDI AEH moottorissa moottorissa toimi Engine 01/Login 22158 koodi. Mikäli tämä ei toimi niin kolkeile Login koodia 12233

Puhdista pumpun ympäristö huolellisesti, pumpun sisälle ei saa päästää likaa.

Vedä pumpun kylkeen mattopuukolla viiva, jonka avulla pumpun kansi saadaan suunnilleen alkuperäiseen paikkaansa.
Irroita pumpun kannen neljä pulttia. Yksi pulteista on erikoiskannalla, johon tarvitaan erikoistyökalu. Sen saa kuitenkin auki 7mm 12 kulmaisella hylsyllä lyömällä hylsy paikalleen
Pumpun kannen irroituksen yhteydessä vuotaa hieman dieseliä, joten suojaa hieman ympäristöä puhtailla räteillä
Ensimmäisen kannen alta löytyy ensimmäinen vaihdettava tiiviste, sekä syötönsäätöyksikkö.

Kuvassa näkyy ECU:lle takaisinkytkentäsignaalin antava osa, ECU syöttää tehoa (PWM) säätimelle, jolloin säätimen alla oleva kara kääntää lisää syöttöä ja mekaanisen kääntymisen määrästä saadaan ECU:lle paluusignaali. Kannen fyysinen asento kalibroi tämän paluusignaalin vastaamaan todellista syöttömäärää. Kantta siirtämällä voidaan siten lisätä tai vähentää syöttömäärää. Internetissä tätä kutsutaan "hammermodiksi", eli vasaralla liikutetaan kantta hieman kun pultit on ensin löysennetty.

Ota säätöyksikön pultit auki ja nosta varovasti ylös, huomaa miten säätöyksiköstä oleva tappi on pumpussa olevassa säätökarassa. Tappi pitää asennettaessa mennä juuri oikeaan paikkaan.
Kun pumppu on koottu uusilla tiivisteillä voidaan syöttömäärä hienosäätää VCDS avulla. Jätä ylemmän kannen pultit hieman löysällä ja naputtele kantta siten että syöttömäärää osoittava mittauslukema lämpimällä moottorilla on noin 3-5 mg/isku (Inj. Qty, IQ).

Mikäli lukema hyppii kovasti moottori ei todennäköisesti ole vielä lämmin. Mitä tuo mitattu IQ lukema sitten oikein tarkoittaa ? ECU säätää jatkuvasti syöttöä siten että moottori käy tasaista 750 rpm tyhjäkäyntiä. Syöttömpumpulta saadaan ECU:lle mittaustietona missä asennossa syöttöpumpun säätöyksikkö on. ECU:lla on syöttömäärää vastaava kartta eli tietty mekaaninen asento vastaa tiettyä syöttömäärää. Näytöllä näkyvä lukema on kyseisestä kartasta saatu numeroarvo, ei siis tietenkään todellinen syöttömäärä. Teoriassa tiedetään että kunnossa olevan moottorin pitäisi käydä tyhjäkäyntiä syöttömäärän ollessa välillä 3...5 mg riippuen vähän lämpötilasta, toteutuneesta ennakosta, moottorin kuluneisuudesta, öljystä yms. Nyt pumppu kalibroidaan mekaanisesti siten että sen antama tieto pumpun säätöyksikön mekaanisesta asennosta vastaa todellista syöttömäärää. Tämän jälkeen ECU pystyy aina laskemaan karan asennosta mitatusta signaalista sekä rajoittamaan syöttömäärän vastaamaan sen hetkistä moottoriin menevää ilmamäärää, jolloin savutustakaan ei tapahdu. Virallisesti syöttömäärä tietysti pitäisi mitata pumppupenkissä ja säätää siten että paluusignaali antaa oikeata lukemaa.

Mikäli halutaan nostaa syöttöä tulee siten syöttömäärää osoittavaa mittauslukemaa manipuloida näyttämään vähemmän. Tapoja on kaksi
- Muuttamalla VCDS näytöllä olevaa adaptointiarvoa, VCDS kuvassa arvoa 118. Muutetaan lukemaa suuremmaksi kunnes IQ arvo näytöllä laskee. Tällä arvolla on kuitenkin rajat eli voidaan tehdä vain rajallista hienosäätöä, koska pumpussa olevan mekaanisen osan rajat tulevat vastaan. Syötä arvo ja paina Test nappia sekä tarkista minkä IQ lukeman ECU sen jälkeen mittaa.
- Muuttamalla mekaanisesti pumpun kannen asentoa, vähentääkseni syöttä (eli nostaakseni VCDS näytöllä näkyvää IQ arvoa napauta kantta syöttöputkien puolelta) ja lisätäkseni syöttä napauta vastakkaiseen suuntaan.

Kuvassa olevassa 4.1 mg/isku kalibroinnilla savutustestin tulos oli 0.6, eli moottori ei juurikaan savuta. Ennen säätöä moottori savutti jonkin verran ja mittaustulokset olivat lähempänä kahta.

Vasaramodaus