Audi A6: Vaihdelaatikon, kytkimen tai työsylinterin vaihtaminen
(Klikkaa kuvia saadaksesi tarkemman kuvan)


Työsylinteri

Kytkintä käytetään hydraulisylinterillä eli kytkinpoljin painaa kytkimen työsylinteriä, josta jarrunesteen välityksellä paine siirtyy kytkimen työsylinteriin ja liike siirtyy kyntkinlevyä painavaan haarukkaan. Kytkimen työsylinteri voidaan vaihtaa laatikkoa irroittamatta.

Kytkimen työsylinteri saa jarrusenteen automaattisesti jarrunestesäiliöstä, sylinteristä löytyy ilmausruuvi jolla suurimmat ilmat voi päästää ulos. Lopulta sylinteri ilmaantuu lähes itsestään

Kuvassa näkyy kytkimen työsylinteri, eli hieman hankalassa paikassa. Sylinteriä painaa ulospäin jousivoima, joten paikalleen saaminen on hieman hankalaa mutta mahdollista.
Kuvassa alkuperäinen työsylinteri, sekä tarvikeosa

Vaihdelaatikon irroittaminen

Hankalahko työ, vaatii paljon työskentelyä vaikeasti saavutettavissa kohteissa ja painavan laatikon nostaminen alas ja ylös ei onnistu helposti ilman hyviä korjaamotyökaluja.

Sain työn tehtyä auton ollessa kuvan mukaisesti pukkien päällä, mutta suosittelen vahvasti tekemään tämän paikassa, jossa on kunnollinen korjaamonosturi käytössä. Laatikon saaminen takaisin oli todella hankalaa.
Irroitetaan pakoputken alkuputki
Tietysti yksi ahtimen pulteista on hankalassa paikassa, lähti kuitenkin irti kuvan erikoisavaimella.
Kuvassa näkyy irrallaan oleva laatikko, sekä kytkinlevyä painava haarukka. Työsylinterin tappi tulee haarukassa olevaan syvennykseen.

Laatikon irroittamiseksi lasketaan hieman moottorin takimmaisia kannakkeita eli apurunkoa, samalla kannattaa irroittaa etummainen, jolloin moottori/vaihteistopaketti pääsee kallistumaan taakse alaspäin. Älä nyt kuitenkaan tiputa koko tekniikkaa turhaan alas naamasi päälle.

Luonnollisesti vetoakselin laipat irti, ei vältämättä tarvitse ottaa renkaan päästä mutta voi päästä helpommalla kun vetoakselit eivät roiku jatkuvasti tiellä.

Laatikolle tulevat vaihteensiirtotangot saadaan 'poikki' laatikon päällä olevista jatkoskohdista, merkitse tankojen asento huolella tushilla ennen irroitusta. Muista irroittaa mahdollisest sähköjohdot sekä tietysti kytkimen työsylinterin putki.

Kovalla punnertamisella laatikko lopulta laskeutuu alas ja moottori jää paikalleen.

Kuvassa näkyy hyvin vaihteensiirtotangot sekä työsylinterin paikka, työsylinteri voi olla paikallaan vaihteistoa paikalleen asentaessa, mutta siinä oleva tappi luonnollisesti painaa hieman vastaan kun laatikkoa työnnetään kytkinakselille.
Uusi ja vanha loppuun ajettu kytkinlevy. Paketin mukana tuli myös painelaakeri. Osat eivät maksaneet kovinkaan paljon mister autosta tilatessa mutta toimitusaika oli 1-2 viikkoa. Lähetyksessä tuli myös laatikkoon öljyä yli puolet halvemmalla suomen tarvikeliikkeiden hintaan verrattuna.
Ensin ostettiin vääränlainen kampiakselin stefa
Vanha ja uusi painelaakeri vertailussa
Seuraavaksi ostettiin sopiva stefa (Motonet: 27-9696 Akselitiiviste 85x131x16 "LHT" laipalla) sekä kytkimen keskityssarja, joka toki piti sorvissa muokata kytkimen keskireikään sopivaksi
Stefa paikallaan. Autossa on kaksoismassavauhtipyörä, joka jouset on aivan loppu. Tuo on kuitenkin toiminut aivan ongelmitta, joten vauhtipyörää ei alettu enää näillä kilometreilla uusimaan, auto on saattohoidossa
Vauhtipyörän kiinnittämiseen oikeaan momenttiin kannattaa paneutua. Tämän voi oppia lukemalla internettiä tai sitten kantapään kautta. Kun opettelin tämän ei internettiä vielä ollut. Kuvassa vauhtipyörä on lukittu ja uudet pultit vedetään oikeasti momenttiin.
Kuvassa laatikko on uudet öljyt sisällä ja asennusvalmiina. Koska kunnollista autonosturia ei ollut käytössä hitsasin hallinosturiin eräänlaisen pukin, jonka avulla sain nostettua laatikon oikeassa kulmassa paikalleen ja työnnettyä paikalleen. Paikalleen asennuksessa meni 4 tuntia ja hermot, jouduin vetämään laatikkoa paikalleen hiljakseltaa pulttien avulla neljästä kulmasta.
Kuvassa laatikko on saatu paikalleen, samalla näkyy mitä tukia on irroitettu laatikon irroittamiseksi. Ole tässä vaiheessa huolellinen ettei vetari jää laatikon yläpuolelle nalkkiin, kuten kuvassa on käymässä. Muutoin joudut irroittamaan vetarin myös renkaan päästä saadaksesi laipan paikalleen.

Lopuksi irroitetut osat paikalleen, kytkimen ilmaaminen ja auto toimi sen jäkeen loistavasti.