Projekti: Vaihdelaatikon stefojen vaihtaminen

Öljyvuotoa toisesta vaihdelaatikon stefasta, siitähän se k-mies rutisi mutta pesulla se meni läpi. Nyt kuitenkin vuosi silleen, että laatikko meinasi mennä kuivaksi.

Aloitetaan homma irroittamalla vetonivelet vaihdelaatikonlaipoista
4 kuukautta aiemmin laitetut vetonivelten pultit on jo mukavasti pintaruosteessa. Sellaista motonetin laatua, alkuperäiset ei ruostu ajankaan kanssa.
Kuvassa näkyy laipan kiinnityssokka. Sokan edessä on mahdolisesti muovipäällysteinen metallilätkä, jonka voi kaivaa pois ruuvimeisselillä. Laippa irtoaa kun lukitussokka väännetään vaikkapa meisselillä pois.
Sokka ja alusprikka, huomaa prikan asennussuunta eli kupera puoli ulospäin.
Sokkan irrotuksen yhteydessä vetolaippa pongahtaa jousen voimasta ulos. Jousen päässä on 'suojaprikka' tai kuppa tai whatever
Siinähän se stefa möllättää, sen voi kammeta ulos akselia vasten kampeamalla.
Stefan vastin pinnat putsaillaan, erityisesti se pyörivä laippa, uusi stefa paikalleen. Stefa kannattaa voidella laatikkoöljyllä ja naputella varovasti puukalikalla paikoilleen.
Osat käänteisessä järjestyksessä paikalleen, mutta laipan paikalleen saamisessa tarvitaan jonkinlainen puristustyökalu, joka painaa jousen kasaan siksi aikaa, että lukitusprikan saa kohdalleen. Kuvassa itsetehty 'ruuvain'. Akselissa on siis jenga, johon sopii [TODO: millit] pultti, mikäli löytyy sopiva kierretanko niin työkalu on helppo tehdä. Keskitapista siis väännetään siten, että laidalla olevat tapit painavat laipan paikoilleen, mutta huomaa että prokat (2 kpl) pitää mahtua laittamaan paikalleen. Lukitusprikan laitossa tarvitaan lukkoprikkapihdit.
the Ultimate Tool
Prikka napsahtaneena paikoilleen
Kuskinpuolen vetoakseli taipuu mukavasti pois tieltä, pelkääjän puolella akselin voi naruttaa sinne ylös pois tieltä. Mitään muuta ei tarvitse purkaa, ja ohjauskulmat pysyvät kunnossa.
Öljyn laatikkoon ja menoksi, huomaa öljyntäyttöohjeet tai siis määrät laatikon vuosiluvun mukaisesti.