Projekti: Ahtopaine

Ruiskutuspumpusta säädetään paljonko halutaan tehoa ja ahtopaine säädetään sille tasolle, jossa savutus on juuri alkamaisillaan, eli auto jättää pientä savuhuntua. Ahtimen painekello avaa hukkaporttia kun haluttu paine on saavutettu. Kelloa voidaan hieman säätää kireämmälle,jolloin kello aukeaa vasta korkeammalla paineella. Pitää kuitenkin huomata, ettei säätövaraa ole paljoa, portin mekaaninen liikerata pienenee kun jousta kiristetään. KKK ja garret ahtimissa jousi saadaan kireämmälle kun kellon tankoa säädetään lyhyemmäksi.

Ahtimen kello on säädetty siten, että ahtopaine on suunnilleen yhden barin luokkaa. Painetta voidaan nostaa huijaamalla kelloa, eli järjesteään kellolle matalampi paine mitä todellinen on. Edullisi tapa toteuttaa huijaus on päästää ilmaa kellolle menevästä letkusta ulos, jolloin letkussa oleva paine laskee.

Paineesta saadaan säädettävä käyttämällä esimerkiksi vastusvastaventtiiliä apuna, venttiileitä löytyy edullisesti pneumatiikkaliikkeistä. Tässä tapauksessa painekotelolta paine menee cammozzi rfu 482 venttiilille, joka on bidirectional tyyppiä, eli se vastustaa illman kulkeutumista lävitse mutta päästää ilman nopeasti toiseen suuntaan. Ventiilin jälkeen on toteutettu ohivuotoa ulkoilmaan toteuttamalla 1 mm reikä letkuun. Yksinkertaisesti t-haara ja kierretangonpätkä, jossa on 1 mm reikä.

Tällä järjestelyllä minimipaineeksi saadaan 1,2 bar ja maksimi huitelee jossain 1,5 bar huitteilla.