Asiaa automaattivaihteistosta ZF4HP20

Vitossa on ZF4HP20 tyyppinen automaattivaihteisto, joka on sähköisesti ohjattu nelivaihteinen laatikko. Samaa laatikkoa on käytetty joissakin etuvetoisissa henkilöautoissa Peoget, Citroen jne.

Itroduction

Laatikossa on samassa paketissa vetopyörästö, joka voidellaan samalla öljyllä. Valmistaja ei ole määritellyt öljylle vaihtoväliä ja usein törmääkin autoihin, joilla on ajettu satoja tuhansia alkuperäisellä öljyllä. Ilmeisesti valmistaja on ajatellut, että laatikko on huoltovapaa sillä öljynsuodatinkin on vaihteiston sisällä, eikä ole vaihdettavissa kuten Mercedeksen laatikoissa on.

Vaihteiston irroittamiseksi koko moottoripaketti tulee irroittaa korista, joten kyseessä on työläs projekti, jota on syytä välttää viimeiseen saakka. Niinpä onkin järkevää vaihdella laatikon öljyt esimerkiksi 120 000 km välein.

Kuvassa näkyvät irrallaan olevan automaattivaihteiston öljyn ulosvalutusaukko (A) sekä täyttöaukko (B). Tulpa aukeavat riittävän suurella kuusiokoloavaimella, mieluiten hylsymallisella, ovat tiukassa. Öljyn valuttua ulos turbiiniin jää vielä kohtalaisen paljon vanhaa öljyä, jota ei saada tällä menetelmällä ulos. Useimmiten se ei kuitenkaan haittaa mikäli laatikko ja öljyt ovat vielä ns. kunnossa. Toki on olemassa erityinen kikka (nk. "system flush"), jolla myös turbiinin öljy saadaan vaihdettua irroittamalla öljynlauhduttimen letkut mutta se on turhan työläs.

Öljyä täytetään kunnes öljy on tulpan B ylärajalla. Auto laitetaan käyntiin ja käydään vaihdekaavio läpi. Öljyä lisätään edelleen moottorin käydessä kunnes tulpasta alkaa valumaan ulos vaahtomaista öljyä. Näin on saatu oikea määrä öljyä laatikkoon.

Öljynä on syytä käyttää synteettistä öljyä. Varminta on käyttää valmistajan suosittelemia öljyjä, jotka toki ovat törkeän hintaisia. Castrolin valikoimasta tähän sopii myös