Projekti: Hehkutulppien vaihtaminen
Vitossa on tehty hehkutulppien vaihtaminen hieman hankalaksi. Nimittäin jotta pääset
tulppaan käsiksi sinun tulee purkaa painekotelo (=imusarja) pois tieltä. Painokotelon
purkamiseksi tulee varsinkin EGR koneessa purkaa yhtä sun toista pois. Hauskuuden
kruunaa se tosiasia, että ruiskutusputket kulkevat juuri painekotelon pulttien kohdalla, joten tarvitaan melko koukeroinen avain.
Yritetään tässä kuvata miten pääsee helpoimmalla...
|
|
Katsotaan aluksi yleiskuvaa koneesta ja mokkuloiden merkitystä:
a) Ilmamassamittari (MAF) sijaitsee jossakin tuolla.
b) Ahtimen alipainekello ohjaava venttiili, nämä mustat mokkulat siis päästävät alipainetta läpi ECU:n käskyttämänä.
c) Alipainekello ja läppä joka rajoittaa raitisilman saantia kun EGR toimii
d) Alipainekello ja EGR venttiili, joka päästää pakokaasua imuun kun EGR toimii
e) "Raitisilmanrajoittimen ohjain"
f) EGR venttiilin ohjain
g) kaikilta kolmelta mustala "mokkulalta" eli alipaineventtiililtä tulee paluulinja tähän,siis eräänlainen huohotussuodatin venttiileille.
h) Paineanturi (MAP)
|
|
Aloitetaan projekti katkaisemalla EGR venttiilin pultti...
|
|
Kuvassa ilmaläppä...
|
|
Tälläisellä työkalulla pääsimme kaikkein pahimpiin paikoihin. Mikäli ruiskutusputket uusitaan tai irroitetaan samalla, on pääsy pulteille helpompaa.
Veholta kannattaa hakea pari kolme uutta pulttia sillä vanhoihin on varmasti jäänyt alumiinia ja kierteet kannattaa putsata 8 x 1,25 kierretapilla.
|
|
Kun imu vihdoin saatiin pois päästään katkomaan hehkutulppia, sähköjohdon irroituksessa tulppa siis varmasti katkeaa, mutta se ei haittaa.
Itse tulpan runko kyllä lähtee irti kannesta.
|
|
EGR venttiilille laitettiin laippa...
|
|
Sitten vain imu varovasti paikalleen, nyt ei kannata unohtaa sitä kulmarautaa, joka tulee yhden imun pultin alle. Muutoinkin tarkista aluksi
mitä kaikkea tulee minkäkin pultin alle.
Kuvassa näkyy myös pakosarjalta tuleva EGR putki...
|
|
Kuvassa näkyy viattoman näköinen EGR venttiili :-)
|