CDI suuttimen korjaus
|
Oire: Moottori ei käynnisty lainkaan, ei kylmänä tai käynnistyminen kestää pitkään.
Diagnosointi: Starilla voi startin aikana tarkistaa rail paineen nousemisen, mikäli paine nousee mutta ei riittävästi vika voi johtua näistä syistä:
- Jokin suuttimista vuotaa paluuletkuun niin paljon, ettei korkeapainepumppu ehdi tuottamaan riittävää painetta
- Rail paineen säätöventtiili vuotaa. O renkaita saa halvalla erikseen
- Korkeapainepumppu on huono, viallinen tai vuotaa
- Siirtopumppu on huono tai ei saa kunnollista jännitettä, polttoaineputkisto tai suodatin on tukossa
Erikoistyökalut:
TBD:
|
|
Irroitellaan imuputket ja muutamat muut osat moottorin päältä jolloin päästään käsiksi suuttimen päihin. Paluuletkut irroitetaan suuttimien päältä.
|
|
Kuvassa suuttimen korjaussarjapussikoita, joissa sisällä suuttimen sisälle tuleva teflontiiviste metallitukineen. Todennäköisesti tarvitset myös suurentavat silmälasit sekä puhtaan työskentely-ympäristön hyvällä valaistuksella.
|
|
Mitataan suuttimen ohivuoto, suuttimen päähän asetetaan noin 10mm sisähalkaisijalla olevaa kirkasta letkunpätkää ja startataan moottorin noin 20...30 sekuntia. Suuttimista irroitetut ohuet paluuletkut kannattaa puristaa umpeen vaikkapa pienillä lukkopihdeillä. Ei ole merkitystä jos moottori sattuu käynnistymään.
Kuvasta näkee miten kolmosen suuttimessa pinta on noussut reilusti ja muissa ei lainkaan. Katso myös video: TBD
|
|
Irroitetaan suutinputki sekä suuttimen pultti. Suuttimen pitäisi irrota vetovasaralla kevyesti naputtelemalla. Vetovasaraan on hitsattu tai muutoin kiinnitetty suuttimen kyljessä olevaan uraan sopiva 'prikan pala'
Mikäli irroittamisessa on ongelmia suuttimen nousemista voi avittaa käynnistämällä tai startilla pyörittämällä moottoria jolloin sylinteripaineen pitäisi työntää suutinta ulos.
|
|
Tässä vaiheessa suutin kävi ensimmäisen kerran ultraäänikylvyssä. Tässä työssä puhtaus ja huolellisuus on äärimmäisen tärkeätä.
|
|
Kiinnitä suutin vaikkapa ruuvipenkkiin kiinnitettyyn jakoavaimeen ja ruuvaa 'sähkökuppi' pois. Ole varovainen sillä kupin sisältä tipahtaa shimmausprikka sekä jousi. Pidä suuttimen kärki ylöspäin kun ruuvaat sähkökupin irti, jousi ja shimmi jää sähkökupin sisälle.
|
|
Painamalla kuvassa näkyvää kolmilapaista osaa sisäänpäin voidaan lukitusprikka vapauttaa. Pidä osat järjestyksessä ja paina mieleen niiden asennussuunta.
Huomaa myös kuvasta puuttuva suuttimen yläosan suuri prikka ettei se katoa pesurin syövereihin.
|
|
Käännetään suutin toisinpäin puretaan suutin toisesta suunnasta, suutinkärjestä. Edelleen rungosta kiinni jakoavaimeen ja pulttipyssyllä sekä pitkällä 14mm hylsyllä lähtee kärki irti. On hyvä jos suutin on saanut lillua pitkään kuuman ultraäänipesurin altaassa, suihkuttele myös irroitusöljyä kaikkiin kierteisiin ennen irroitusta.
|
|
Jälleen tarkkana pienten osien kanssa kun ruuvaat kärjen irti. Tee se vasta pöydällä puhtaan paperin päällä. Sisältä löytyy suuntaustapit, jousi sekä shimmilevy.
|
|
Pyöräytetään jälleen suutin toisinpäin ja avataan sisuskaluja kiinni pitävä lukituspultti. Työkalu syntyy vaikkapa kierretangon jatkomutterista poraamalla 7mm reikä kierteen alkumatkalle. Pulttipyssy ja 10mm voimahylsy oli tässä irroituksessa käytössä.
|
|
Kuvassa 'työkalu' paikallaan.
|
|
Lukitusmutterin alta löytyy tälläiset osat, nyt erityisen varovainen, jotta noiden alla oleva millinen kuula ja paininkuppi ei katoa
|
|
Edellisen kuvan osien alta paljostaa minimaalinen paininkuppi sekä kuula.
|
|
Osat...
|
|
Seuraavaksi painetaan suuttimen kärjestä näkyvä tappi ulos, kärjestä sähköliittimen suuntaan, tämä on hieman jäykkä, koska vaihdettava tiiviste pitää osaa paikallaan. Paina jollakin tylpällä muovi- tai metallitangolla tai vastaavalla mutta varo naarmuttamasta suuttimen sisäpintaa.
Tapin mukana tulee kuvassa näkyvä osa ja tällä kerralla myös tiiviste sattui tulemaan sen mukana ulos. Mikäli tiiviste metallirenkaineen ei tullut se pitää varovasti kaivaa suuttimen sisältä.
|
|
Kuvassa korjaussarja, hinta on alle 4€. Kuvassa näkyy lohjennut teflontiiviste, joka aiheutti moottorin käynnistymättömyyden.
Vinkki mikäli moottori ei yllättäen käynnisty, nimittäin tämä vika tuli täysin varoittamatta ja juuri kun oltiin perheen kanssa toisella paikkakunnalla:
- Hehkuta, annan hehkun sammua ja pidä sisävalo päällä.
- Kun sisävalo hieman kirkastuu se tarkoittaa että nyt jälkihehkutus on päättynyt
- Starttaa vasta nyt, nyt startilla on maksimaalinen teho käytettävissä ja tuurilla moottori käynnistynee kunhan sen annetaan veivata tarpeeksi pitkään
|
|
Metallirenkaassa on pieni upotus joka uppoaa teflonrenkaan sisään, on tärkeä laittaa osa juuri oikein päin.
|
|
Kuvasssa osan koodi, tätä osaa ei vaihdettu vaikka sen pinnassa näkyi jälkiä. Osan vaihtamalla suuttimesta saisi luultavasti vielä tiiviimmän.
|
|
Kriittinen työvaihe, osat pitää saada ehjinä ja juuri oikein suuttimen sisälle. Ennen tätä vaihetta suutin on puhdistettu huolella mm. vanhan tiivisteen roskista.
Aluksi työnnetään teflontiiviste suuttimen sisälle, aluksi varovasti sormella ja lopuksi työnsin poranterästä tekemälläni työkalulla. Renkaan pitää mennä ihan pohjalle saakka ja vaatii hieman voimaa.
|
|
Perään työnnetään tiivistettä tukeva metallirengas siten että siinä oleva upotus tulee teflon tiivistettä vasten. Samalla työkalulla painetaan pohjaan saakka.
|
|
Lopuksi työnnetään tappi ja suutinosa, huomaa että nämä tiivistyvät nyt teflonrenkaaseen, ja mikäli rengas ei ole tarpeeksi syvällä et saa näitä paikalleen.
|
|
Suutinosan pohjalle tulee kuula ja sen päälle paininkuppi. |
|
Lopuksi lukitusmutteri varovasti kiinni siten, että kuula pysyy oikeassa paikassa. Sitten tiukkaan kun osat on varmasti oikein.
|
|
Jouset, lavat yms. puretut osat paikalleen.
|
|
Suuttimen pohja pitää olla hyvin puhdistettu, puhdista myös pultin reikä.
|
|
Suuttimen runkoon laitettu aine, jonka pitäisi helpottaa seuraavaa irroittamista. Suuttimelle aina uusi pultti sekä tietenkin kupariprikka eli liekkirengas.
|
|
Korjauksen jälkeen moottori käynnistyi jälleen normaalisti sekä korjatun suuttimen pinta letkussa nousi hitaammin tai samaa vauhtia kuin muissa. Mittaus ei ole kovin tarkka, koska letkut tahtoivat hieman vuotaa juurestaan.
Vaihdoin tiivisterenkaan myös kuvassa näkyvään nelossuuttimeen. Siinä teflonrenkaassa näkyi hyvin lieviä painumia, ei kuitenkaan samanlaista repeämää kuin kolmossuuttimessa.
|