Projekti: Eturipustuksen kunnostus

Erikoistyökalut:
Työssä ei oikeastaan tarvita mitään erikoistyökaluina pidettäviä, toki tukeva hallinosturi on vältämätön sekä paineilmakäyttöiset pulttipyssy ja räikkäavain helpottaa työtä huomattavasti. Alapallonivelten paikalleen laittamisessa on hyvänä apuna prässi, mutta sen työn voi myös teettää korjaamolla.

Aloitetaan ruiskuttamalla jo hyvissä ajoin ennen remonttia irroitusöljyä kaikkiin eturipustuksen pultteihin, sekä jarrusatulan osiin, samalla irtoruoste ja muu paska puhdistetaan pois.

Irroitetaan jarrusatulat. Laita ne roikkumaan narun varassa, jollet samalla remontilla tee jarruremppaa ja irroita jarruletkuja.

Irroitetaan jouset:

Tässä on nyt tarinaa ja kuvia, joita ei oikeastaan saisi laittaa tänne forumille lainkaan, eli miten otetaan mersun jouset irti käyttäen apuna bilteman jousipuristinta ja tukevaa hallinosturia.

Älkää siis kokeilko tätä kotona, se on vaarallista !

Puristimista kannattaa rälläköidä kielekkeen päästä hieman pois ja pyöristää, jotta ne saa muljahtamaan paremmin jousen kierroksen väliin. Jousen ollessa vapaana puristimet paikalleen, ja aletaan nostamaan alatukivartta nosturilla samalla kun kiristetään puristimia:

Kun ollaan päästy suunnilleen kuvan tilanteeseen irroitetaan alapallonivelen pultti ja mutteri. Nyt nosturin tulee pysyä tukevasti paikallaan, eikä alatukivarsi saa luiskahtaa pois nosturilta.
Tässä on kuva toisesta suunnasta, nosturia lasketaan varovasti milli milliltä, jolloin pallonivel laskeutuu ja alatukivarsi alkaa taittumaan alle. Jousipuristimia tulee kiristää sitä mukaa kun jousi antaa niille tilaa, muuten käy hassusti.

Laske nosturia pienissä erissä alaspäin, ja tarkista koko ajan jousen tilanne, älä päästä jousta taittumaan liikaa, ja kiristä puristimia tarpeen mukaan. Ole erityisen tarkkana kun alatukivarsi alkaa irrota, jolloin se saattaa jäädä nalkkiin kuvan mukaisesti. Nosturi ei enää tue vartta vaan se panttaa. Tämä on se vaarallinen kohta. Pidä nosturi aivan kiinni tukivarressa ja tökkää varovasti vaikkapa sorkkaraudalla, jolloin tukivarsi vapautuu. Älä työnnä mitään ulokkeitasi sinne jousen lähelle !

Huomaa miten kuvastakin näkee, että nyt voima otetaan puristimeille. Ota se tasaisesti molemmin puolin, jotta jousi ei muljahda silmille.

Tarkkaile koko ajan, jotta jousi ei panttaa liian alas, tukivarsi ei voi taittua liikaa alle.

Kun jousi ei enää paina tukivartta älä työnnä käsiäsi sinne, vaan ota jousi samaisella sorkkaraudalla ja kuljeta varovasti, muista että se on kuin ladattu ase. Pura puristimien jännitys varovasti vuorotellen molemmin puolin.

Kuvassa näkyy millaista paskaa tulee jarrulevyistä, eli tuommosillako sitten pitäisi ajella

Seuraavaksi otetaan alatukivarren säätöpultit irti. Mikäli ne ovat jumissa on halpointa katkaista pultit. Voit kokeilla kulmahiomakoneella ja/tai puukkosahalla. Minulla takimmaiset lähtivät helposti irti, mutta etummaiset olivat täysin jumissa.
Nyt askarrellaan puslat ja alapallonivel irti tukivarresta. Puslat lähtevät kun nyrsit sen kumin vaikkapa akkuporakooneella murusiksi ja hakkaat sopivalla tangolla tms. Alapallonivelet ovat tiukassa, mutta niiden pitäisi lähteä kun muljautat pari kertaa kunnolla pajavasaralla. Tähän tarvitset kunnollisen lyöntialustan, jykevän alasimen ja sopivan putken pätkän [todo: putken halkaisija tähän]. Itselläni ei ollut soveliasta lyöntialustaa käden ulottuvilla, joten sahasin pallonivelen alapellin auki, jolloin itse pallo pääsee muljahtamaan pois. Sahasin puukkosahalla varovasti nivelen lenkin poikki, ja muutamalla taltanlyönnillä nivel irtosi.
Tukivarsia puhdistettiin ruosteesta sitruunahapolla sekä teräsharjalla. [todo: linkki sitruunahappo juttuun]. Puslien ja alapallon liitokset puhdistettiin mahdollisimman huolellisesti smirgelinauhalla. Olka-akselit ja jarrukilpi puhdistettiin samalla menetelmällä tuosteesta.
Koska metallille paljastuneita, ruostuneita, alueita oli runsaasti maalasin tukivarret yli sinkkisprayllä. Alapallon silmukan suojasin teipillä. Myöhemmin kun alapallonivelet oli prässätty paikalleen, pintaan vedin vasaralakan, sekin spräy tölkistä.
Puslien asennuksessa käytin reilusti kuvan rasvaa. Puslat saa paikalleen kumivasaralla.
Lähikuva toisesta puslasta.
Vaihdettavia ja kunnostettavia osia oli melkoinen liuta:
- Jouset, H&R madallusjouset
- Iskunvaimentimet, bilstein sprint
- Iskunvaimentimen ylä kumi
- Raidetangot
- Jousen kumit, ns. "ykköset" eli matalimmat mahdolliset jousen korkeudensäätökumit
- Alatukivarren säätöpultit
- Alapallonivelet
- Jarrulevyt, vasaralakattu
- Alatukivarsi 'huoltomaalattu'
- Olkanivel/jarrukilpi 'huoltosuojattu'
- Kallistuksen vakaaja, sportline alustaisesta autosta. 'huoltomaalattu' ja uudet puslat.
Huomaa alapalloniveltä prässätessä, että laitat sen oikeaan asentoon. Tämä on tärkeätä !
Pallonivel on oikeassa asennossa, kun alla oleva kolo on tukivarren 'akselin' suuntaisesti auton puolella.
Alatukivarret ruostesuojattiin tekemällä perinteistä mujua:
- 40...50 % tervaa
- 30 % vernissaa
- loput teräketjuöljyä
Ruiskuttelin eräänlaisella sumutinpullolla aineen tukivarren sisälle ja levitin sen paineilmapistoolilla. Sotkuista mutta perinteistä.
Mujusta tein hieman erilaisen seossuhteen, jolla sivelin olka-akselit ja jarrukilpien maalista paljaat alueet. Olka-akseleita ei maalattu, koska ne puhdistetaan vielä myöhemmin paremmin. Jarrukilvetkin pitää vaihtaa uusiin. Tämä on eräänlainen väliaikainen suojaus.
Iskunvaimentimen ja jousien 'tolpat', eli liitospisteet auton koriin puhdistin irtoruosteesta ja käsiteltiin samaisella aineella kuten myös alatukivarren pulttien paikat, ja muutkin epäilyttävät paikat.
iskunvaimentimen yläkumin liitokseen laitoin reilusti rasvaa.
Kokoonpano käy sutjakkaasti varsinkin madallusjousten tapauksessa. Oikeastaan ainostaan pallonivelen liittäminen olka-akseliin aiheutti ongelmaa. Kannattaa ensin laittaa alatukivarsi paikalleen, sitten joku pölkky varren alle. Tarkista ettei olka-akselin alapallon reiässä ole paskaa ja kannattaa varmaan levittää reikää muutamalla taltanlyönnillä. Jotkut asentavat nämä liitokset ns. kuivana, minä laitan yleensä kuparitahnaa tai öljyä, tällä kertaa öljyä. Olka-akselin pitäisi nuljahtaa helposti paikalleen napakalla lyönnillä.

Iskunvaimentimen yläpään aennuksen jälkeen voidellaan jousen ala- ja yläliitos reilusti, asetetaan jousi paikalleen sekä aletaan tunkkaamaan tukivartta paikalleen. Iskunvaimentimen alapää kiinni ja loppu sujuukin itsestään.

Tässä on vielä kuva kun olka-akseli ja tukivarsi on liitetty yhteen. Jousi paikalleen ja nosturilla varovasti ylös.
Lopuksi laitetaan jarrusatulat ja levyt, raidetangot sekä kallistuksenvakaaja paikoilleen. Aurauksen voi säättää itsekkin sinnehehtaarille, sidotaan jotkut metalliset kulmaraudat, noin 1...1,5 metriset renkaisiin ja mitataan paljonko niiden etäisyys on aivan puskurissa ja tankojen päästä. Säädetään nollaksi, ja muistetaan käyttää 4 pyöräsäädössä.
Loppukuva