Huomasin yllättäen että Vitossa on ruostetta, onko kenellekkään muulle käynyt koskaan noin ?

Tämä kun on tälläinen pintapuolinen sipaisu niin purin matot ja muoviosat penkin telineestä ja putsasin ruosteet pois Annitrolilla sekä porakoneen teräsharjalla.

Maalauksista otetut kuvat jäivät jonnekin, mutta koko teline tuli maalattua mustalla kiiltavällä ja paljaat kohdat saivat mustanpohjamaalin. Koppa tuli maalattua myös sisäpuolelta, jotta maali on samaa sävyä niin sisältä kuin ulkoa. Matot on kiinni kaksipuolisella teipillä :face:

Siirrytään sähkötekniikan puolelle, eli heikkohermoisimmat voivat nyt mennä käymään jääkaapilla. Viton sähköpääkeskus on tehtaalla roiskaistu lattialle akun viereen ja parsittu kasaan muovikynsillä sekä teipillä. Tuosta suurin osa johtonipuista lähtee jonnekin auton alle käden tavoittamattomiin. Onnea entisöijille aikanaan. (Kuka vittu näitä entisöi)

Nyt kun kaikki on purettu päästään käsiksi kaikkein pyhimpään, aikoinaan en löytänyt paikkaa mihin rpm anturin johdon toinen pää menee, eipä ihme sillä se menee tuohon. Kyseessä on se samainen ELR rele, joka löytyy myös W124 jne. mallaista. Purkki muuntaa anturilta tulevan sinisignaalin kauniiksi digitaaliseksi kanttiaalloksi. Keltavihreä on rpm signaalin tunnusväri.

Tehdään dokumentaatiota ja tutkitaan EPC:stä tulostettua kytkentäkaaviota sekä buchelin kaaviota, manataan saksalaisia insinöörejä.

Seuraavaksi puretaan ELR releen kanta ja juotetaan keltavihreä johdin irti. Nämä ihan samat kannat ja liittimet on yhteensopivia vanhojen mersujen kanssa, ja ne on täysin huollettavissa elikkäs yksittäinen hopeaoitu nasta voidaan irroittaa ja vaihtaa.

Tilalle juotetaan tälläinen lenkki, jolla 6000 rpm secret pcb voidaan tarvittaessa eliminoida.

Konehuoneessa oleva SKG ECU syöttää RPM signaalin ja muutaman muun signaalin tälle secret pcb:lle, josta johdotetaan lähtö siihen johtimeen, joka menee automaattilaation tietokoneelle eli TCU:lle.

Penkin kehikon ollessa irti porasin läpiviennit invertterin syötölle mutta nyt kehikko voidaan jo pultata paikalleen. Kuten kuvasta näkee on releet aseteltu kehikkoon siten, ettei niihin pääse käsiksi purkamatta koko paskaa pois edestä...vitun saksalaiset...ei kun siis espanjalaiset pellet.

Viimeinen mittaus vielä oskilloskoopilla ja hyvältä näyttää.

Samaan aikaan konehuoneen puolella...

Päivitetään ohjelma, tähän on muutamakin syy mutta olkoon tärkein nyt kaasupolkimen asentoanturin AD / DA muunninalgoritmin kalibrointi siten, että saadaan 100% täysnäyttämä. Nyt minulla oli star käytössä ja pääsin mittaamaan mikä jännite vastasi 100% arvoa, aikaisempi arvaus antoi vain 91%. Hain aikoinaan maksimia syöttämällä jännitettä ja katsomalla milloin syttyy punainen vikavalo, ja siitä vähän takaisinpäin.

Starin näyttöä automaattilaatikon osalta

Invertterin sähkönsyöttöä.

Akunkenkään tulevan pää liitin piti vaihtaa.

Invertteri on samoissa reijissä kuin viime kesänä. Oli mukavaa Tanskassa leirintäalueella kun oli omat sähköt. Tosin epämukavaa oli yöllä noin 8 asteen lämpötila ja jatkuva vesisade.

Konehuoneessa oleva kriittinen kytkös, secret 6000 rpm plug.

Lopuksi vielä sähköt sisään ja homma on tuolta osin valmis.

Olen odotellut suutinkärkiä helmikuun lopusta saakka tähän mutta viimeisimmän tiedon mukaan UPS on hukannut ne jonnekin vitunsarveen, saatana 450€ paketti makaa jossakin.